Column


De D van Doorgaan

Marije Breuker Oprichter Motivation Travel

Sinds de laatste persconferentie krijgt evenementenland weer de kleur die we willen. Van code rood naar een voorzichtige code groen. De coronapandemie sloeg 18 maanden geleden in als een bom. Een ‘black Swan’ scenario leidde onze mooie branche bijna tot de afgrond. Hoewel bijna niemand op deze gebeurtenis voorbereid was, waarschuwden Bill Gates, G.W. Bush en Obama al in respectievelijk 2004 en 2005 over de gevaren van een mogelijke pandemie. Zelfs Donald Trump raakte het onderwerp aan vlak voor zijn aanstelling als president. Of corona een toevallige gebeurtenis was, valt over te discussiëren, maar het heeft zeker ons leven de afgelopen anderhalf jaar grotendeels bepaald. De impact voor onze branche was enorm en de (financiële) schade is enorm groot geweest. En toch, hoe zwart de periode in vele facetten ook is geweest, onze branche heeft een enorme veerkracht getoond. De eventbranche is altijd een branche geweest waar men hoe dan ook doorgaat. Nieuwe en mooie aanvragen komen iedere dag weer binnen, een scenario waarvan ik een paar maanden geleden niet had durven dromen. De budgetten zijn opgespaard en de behoefte aan live ontmoetingen zijn begrijpelijkerwijs groter dan ooit. Capaciteitsproblemen aan personeel, vervoersmiddelen, hotels en locaties etc. zijn een nieuwe uitdaging voor 2022. Uit afgelopen maanden zijn er ook nieuwe trends ontstaan, zoals hybride event-vormen. Veel bedrijven ontwerpen (corporate) events op een nieuwe manier. LIVE zal altijd de voorkeur hebben, maar hybride is zeker een (welkom) blijvertje. Maar hier zou ik wel de claim willen leggen; het is een verrijking en geen vervanging. Al is het maar omdat deze vorm ook bijdraagt aan vraagstukken in het klimaatprobleem. Ook daar is door menig bedrijf tijdens de coronaperiode goed over gereflecteerd. Ook een interessante ontwikkeling waar we nog veel over gaan horen. Menig footprint wordt kritisch tegen het licht gehouden. Afgelopen maanden hebben bewezen dat online events ook krachtig en impactvol kunnen worden ontworpen. Onze branche heeft daar met man en macht aan gewerkt om hybride events naar het hoogste niveau te tillen. Chapeau! Bedrijfsmodellen van zowel bureaus als locaties zijn voor altijd aangepast en ons land mag enorm trots zijn op zoveel mooie online – en hybride eventproducties. Hoe groot de crisis ook was, stilzitten (freeze) was geen optie voor eventmanagers- en ondernemers. We deden en doen waar we goed in zijn. Het zoeken naar oplossingen voor nieuwe uitdagingen. Ieder bedrijf kiest zijn eigen strategie en niet zelden is een mix van LIVE en online het nieuwe normaal. Onlangs was ik weer met een groep in het buitenland, wat een heerlijk gevoel was dat weer. Het waren vooral de kleine momomenten die ineens groots werden in mijn beleving. De sfeer tijdens een transfer in een bus was daar een sprekend voorbeeld van. Grappen, grollen en veel gelach. Het geluid en de emoties die onmogelijk op een scherm te verwezenlijken zijn. Wat hadden de deelnemers en ik dit enorm gemist! Dit is ook wat LIVE is. Die onbewuste momenten van verbinding. Zo snel als de wereld stilstond 18 maanden geleden zo krachtig is opleving ook weer. Zelfs de MICE-branche zelf is aangenaam verrast hoe snel de events en reizen weer opgetuigd worden. De Zwarte Zwaan is ingeruild voor de Witte Zwaan die ons luchtruim weer veelvuldig vult met aan boord vele deelnemers die weer live op locatie verbindingen en vooral mooie verhalen gaan maken! We zijn er klaar voor en we zullen in al onze passie en vakmanschap doorgaan!