Door: Tijn Kramer

Zoom-vermoeidheid leidt mede tot herstel zakenreizen

Als de voortekenen niet bedriegen, is een significant herstel van de zakelijke reismarkt aanstaande. Toch zal niet alles bij het oude blijven. Bedrijven moeten zich desondanks voorbereiden op herstel van het zakenreizen, vanaf eind 2021. Zeker nu het vaccineren wereldwijd op stoom is gekomen, staan medewerkers weer klaar om op reis te gaan en mensen te ontmoeten. Sinds de start van de coronapandemie is het zakenreizen vrijwel tot stilstand gekomen. Bijeenkomsten met klanten worden online gedaan en professionals over de hele wereld hebben geleerd hoe ze contact met klanten, partners en collega’s kunnen onderhouden zonder in een vliegtuig of trein te springen. Maar online communicatie blijkt ook nadelen te kennen. Videovergaderen is weliswaar een uitkomst, maar steeds meer mensen hebben intussen last van ‘Zoom-vermoeidheid’. Daarnaast is er steeds meer behoefte aan persoonlijk contact en interactie. De Global Business Travel Association verwacht in de meest recente Business Traveler Index Outlook – Annual Report & Forecast dat het herstel van Europese zakenreizen eind 2021 zal zijn ingezet.

‘Reizen zal een belangrijk onderdeel van zakendoen blijven, maar zal er anders uitzien dan voor de pandemie. Met het oog op hun zorgplicht moeten bedrijven de hoogste prioriteit blijven geven aan het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen’, zegt Jan-Willem Basselier, director business development travel EMEA bij SAP Concur. ‘Daarbij spelen verschillende overwegingen een rol voor medewerkers. Welk vervoersmiddel biedt de beste bescherming tegen besmetting? Worden bij er bij reizen tickets geboekt voor plaatsen die voldoende ruimte tot medepassagiers mogelijk maken? Worden er hotels en luchtvaartmaatschappijen van een hogere klasse gekozen omdat deze meer individuele ruimte bieden en mogelijk strengere hygiëne- en veiligheidsnormen hanteren? Is het huren van een taxi of huurauto beter dan het openbaar vervoer? Het is belangrijk dat reizende medewerkers weten dat hun bedrijf aan dit soort zaken denkt en hun gezondheid voorop stelt.’

BCD Travel: zorgplicht op 1

Zorgplicht/Duty of Care staat met stip op de eerste plek bij prioriteiten van reisprogramma’s, zo meldt BCD Travel naar aanleiding van een onderzoek onder reisinkopers. Op een schaal van 1 tot 5 van ‘helemaal niet belangrijk’ tot ‘extreem belangrijk’, blijven zorgplicht (4,7) en reizigerstevredenheid en -welzijn (4,5) de top twee prioriteiten. In de periode 2020-2021 staan zij gestaag bovenaan de prioriteitenlijst, zo blijkt uit dit recente onderzoek van BCD Travel onder 101 reisinkopers. Andere bevindingen uit het onderzoek: 99% beoordeelt zorgplicht als zeer tot extreem belangrijk. Voor reizigerstevredenheid en -welzijn is dit 93%. Andere prioriteiten, waaronder beleidsnaleving, besparingen, data-analyse, leveranciersbeheer en betalings- & onkostenbeheer, namen af in belang, maar beginnen geleidelijk weer toe te nemen. Alleen het belang van duurzaamheid is met 3,7 weer terug op het niveau van vóór de pandemie. Zie achter de link het Research Snapshot met een grafische weergave van het belang van programmaprioriteiten, afgezet tegen drie eerdere onderzoeken uitgevoerd in 2020.

Duurzaamheid blijft aandachtspunt

Hoewel het herstel naar verwachting in 2021 wordt ingezet, is het onwaarschijnlijk dat het zakenreizen weer het peil van voor corona zal bereiken. Dit betekent minder zakenreizen en lagere reiskosten voor bedrijven. Daarbij zullen sommige organisaties zich ook gaan afvragen of duurzame reisprogramma’s nog wel noodzakelijk zijn. Zeker omdat voor duurzaam zakenreizen vaak wat meer betaald moet worden. Daarbij moet men echter bewust zijn van de mogelijke risico’s van het afstappen van duurzaam reizen. Men kan dan minder aantrekkelijk zijn voor nieuw talent, het gebrek aan duurzaamheid kan van invloed zijn op aanvragen van klanten en het kan de merkreputatie schaden.

Om een goede afweging te maken over het duurzaam reizen zijn gegevens essentieel. Alleen met volledig inzicht, van koolstofemissies tot groene reispartners, kunnen bedrijven en hun reizende werknemers de juiste duurzaamheidskeuzes blijven maken. Volgens de Corporate Travel Sustainability Index zijn in ieder geval werknemers bereid om hun steentje bij te dragen. Bijna alle ondervraagde zakenreizigers (98%) uit de Benelux zijn bereid om langer te reizen, als dat hen een duurzamer reiziger maakt. Zelfs 37% is bereid om meer dan vier uur langer te reizen als men daarmee de impact van de trip op het milieu aanzienlijk vermindert. Het is vrijwel zeker dat het zakenreizen er in de toekomst anders uit zal zien. Maar persoonlijk contact bij zakendoen is nog net zo belangrijk als voor corona, dus medewerkers zullen zeker weer in het vliegtuig, de trein en de taxi stappen. Platforms die reismanagers ondersteunen bij het zorgen voor de veiligheid van medewerkers, bij het beheersen van de kosten en bij het beschermen van onze planeet, zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel.

Jubilerend Uniglobe Travel kijkt met vertrouwen vooruit

Uniglobe Travel viert dit jaar het 40-jarig jubileum. Het bedrijf onthulde eerder in de lente zijn marketingcampagne voor het 40-jarig jubileum, ‘Putting You First For 40 Years’. Cees Klinkenberg, Regional President Uniglobe Travel Holland: ‘Ik ben er trots op Uniglobe te vertegenwoordigen op de Nederlandse markt. Wij zijn een reisorganisatie die al bijna een halve eeuw trouw is gebleven aan haar fundamentele waarden. Onze absolute toewijding en passie voor reizen bepalen wie we zijn; het is onze essentie. Sinds de oprichting van het merk Uniglobe in de jaren tachtig hebben we gezien dat veel veranderingen onze industrie – soms tot in de kern – ontwrichten, van commissie verlagingen tot vulkanische as en een wereldwijde pandemie. Hoewel we weten dat het reislandschap voortdurend verandert, begrijpen we ook dat een veerkrachtige, praktische reisprofessional een cruciale rol speelt bij het helpen van reizigers bij het navigeren door alle onzekerheden. Een ‘can-do’-geest is het Uniglobe-DNA dat ons bedrijf de komende 40 jaar en daarna zal begeleiden. En dat we klaar zijn voor de toekomst, blijkt uit onze onlangs met succes gelanceerde ultramoderne online boekingstool UBI.’

Deel dit artikel