Column


Social Media

Mariska Kesteloo Founder Word of MICE

Ik kan het gewoon bijna niet geloven, het is alweer juni. Ondanks het bizarre jaar is de tijd voorbij gevlogen, en de zomer komt er weer aan. Hoewel als ik naar mijn huidige kledingstijl kijk, denk ik zomer, waar ben je? Zit nog altijd in een warme fleecetrui te werken met de verwarming aan. Word jij ook zo enthousiast van de uitnodigingen voor live evenementen? Ik word er in ieder geval helemaal blij van en het geeft direct energie, ook al is het nog sporadisch, maar het is tenslotte een begin, nietwaar? Er is weer licht aan het einde van de tunnel, of toch weer niet? Want ondertussen gaat het andere deel van de wereld weer op slot… en dat baart mij toch wel zorgen. Of ben ik nu helemaal paranoïde geworden door deze hele crisis? Misschien wel. In ieder geval kijk ik sinds januari niet meer naar het nieuws, ik word er helemaal depri van. Een vraagje. Ik begrijp niet dat bedrijven, en ja uiteraard ook in onze sector, nog steeds niet de waarde inzien van social media, laat staan social audio? Voor diegene die het woord social audio voor het eerst horen; het is simpel gezegd, live-radio uitgezonden via de social media kanalen. De bekendste is Clubhouse. Een zeer gemakkelijke manier om zichtbaar te zijn én te blijven, en je bereik uit te breiden. En nog belangrijker om in contact te blijven met je klanten en je netwerk. We hebben natuurlijk Clubhouse, maar ondertussen is Twitter ook actief, met Twitter Spaces en ik verwacht dat Facebook en LinkedIn ook snel zullen volgen. En wil je niet met je hoofd overal op staan (ikke bijvoorbeeld) dan is social audio perfect. Of een poll sturen binnen je netwerk en kijken wat er speelt. Ideaal om te voelen wat het sentiment is, willen mijn klanten weer gaan boeken, of toch nog liever even wachten? En wanneer zouden ze gaan boeken? Of wat zijn de behoeftes van mijn klanten? Super handig zo’n poll zonder een ellenlange enquête uit te sturen. Mensen, we zitten nog wel even in deze onzekere situatie, zo is het nu eenmaal. Dat heb ik gemerkt toen ik samen met mijn team een live evenement organiseerde en een poll deed onder de deelnemers, enkele weken geleden. Pas vanaf medio 2022 komen de internationale congressen langzaam weer op gang. Mijn tip, maak ondertussen gebruik van de gratis tools die er zijn om je klanten te informeren en te behouden. We hebben ze nodig. Het is toch van de zotte dat sommige bestemmingen of hotels weinig (of geen!) informatie hebben over evenementen in een corona periode? Ik ben toch niet de eerste die hierom vraagt. Je wilt toch actuele informatie hebben? En als ik dan foto’s zie van meeting rooms met nog altijd de standaard opstelling, pre corona en hoeveel mensen er pre corona inpassen, daar zakt mijn broek vanaf. Jongens en meisjes, we zijn ondertussen al meer dan een jaar verder, wat hebben jullie al die tijd gedaan? Dat vraag ik mij dan af…. Ondertussen leg ik mijn kleding klaar voor het eerste live evenement, wat zal ik aandoen? Toch maar een lekkere comfortabele jeans, of toch dat leuke pak dat al anderhalf jaar lang mij iedere dag vragend aankijkt wanneer ik mijn kast open doe? Ik kijk er reikhalzend naar uit jullie zeer binnenkort weer live te zien. Geniet van de zomer!