MICE nieuws uit eigen land


Nederland is er klaar voor!

Door: Tijn Kramer

Zee van ruimte! (Den Haag start nieuwe campagne)

Den Haag is geweldig en de wereld mag het weten. Een van de absolute voordelen is de ligging aan zee natuurlijk. Die wetenschap maakt de stad nu nog meer wereldkundig in de nieuwe campagne. Nu er steeds meer mogelijk is, roept Den Haag op om hiervoor naar de stad aan zee te komen. Met de campagne #zeevanruimte laat de hofstad vanaf 1 juni zien bij uitstek een gastvrije bestemming te zijn met prachtige hotels verspreid over de stad, diverse winkel- en horecagebieden en natuurlijk dat elf kilometer lange strand. Zo zijn alle ingrediënten aanwezig voor een heerlijke zomer. ‘Iedereen wil weer reizen en mooie ervaringen opdoen, maar nog niet iedereen is klaar voor een citytrip over de grenzen. Gelukkig zijn er alternatieven in eigen land, zoals hier in Den Haag waar we bezoekers een #zeevanruimte bieden, 365 dagen per jaar’, aldus wethouder Saskia Bruines. Uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat de reisbehoefte van Nederlanders en inwoners van buurlanden nog altijd heel groot is, maar dat de boekingen vooralsnog achterblijven door de onzekerheid rondom Covid-19. Van deze groep geeft 70 procent aan dit jaar absoluut op vakantie te willen en bijna de helft van de Nederlanders overweegt de zomervakantie in eigen land door te brengen. In opdracht van de gemeente speelt The Hague & Partners daarop in. Directeur Marco Esser: ‘Met de campagne #zeevanruimte - een vervolg op de succesvolle campagne van vorig jaar - willen wij iedereen laten zien wat Den Haag en de beide badplaatsen Scheveningen en Kijkduin te bieden hebben. Verspreid door de stad vind je aantrekkelijke winkelgebieden, culturele instellingen van topniveau, mooie parken en natuurgebieden, een rijk culinair aanbod en mooie hotels met aantrekkelijke arrangementen. Dat zorgt voor een goede spreiding van de bezoekers en dat is precies wat in deze tijd zo wenselijk is.’

Met de campagne #zeevanruimte zet Den Haag in eerste instantie groots in op het bereiken van het nationale publiek. Onder andere via een tv-commercial op de publieke zenders en aandacht op social media zal heel Nederland ontdekken dat de stad deze zomer een perfecte bestemming is; gastvrij, veilig en met oneindig veel mogelijkheden voor een fijn verblijf. Bekende en onbekende Haagse plekken komen in de campagne aan bod. De opzet is flexibel, zodat er indien nodig op veranderende omstandigheden ingespeeld kan worden. Na de zomer zullen, afhankelijk van de situatie op dat moment, ook de buurlanden worden aangesproken via diverse online kanalen. Want Den Haag is natuurlijk niet alleen in de zomermaanden een fijne bestemming, bezoekers kunnen er het hele jaar door uitwaaien en genieten van alle parels die de stad te bieden heeft.

Maastricht haalt weer groot congres binnen

Ook de komende vijf jaar vindt de jaarlijkse European Vascular Course (EVC), hét toonaangevende internationale congres op vasculair gebied, weer plaats in MECC Maastricht. Onlangs ondertekenden Prof. dr. M.J.H.M. Jacobs, voorzitter van de congresorganisatie EVC en Rob van de Wiel, Managing Director MECC Maastricht de verlengde samenwerking voor de jaren 2022 tot en met 2026. Het podium van het Auditorium in het vernieuwde congrescentrum van MECC Maastricht diende als toneel voor deze ondertekening. De 25e editie van het congres, met meer dan 2.000 deelnemers uit 50 verschillende landen, vindt plaats van 6 t/m 8 maart 2022 in MECC Maastricht. European Vascular Course is een jaarlijks terugkerend congres waar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van hart- en vaatchirurgie worden gepresenteerd. Deelnemende chirurgen van over de hele wereld komen voor het evenement naar Maastricht voor training en educatie. Initiatiefnemer van het congres is Prof. dr. M.J.H.M. Jacobs, een internationaal gerenommeerde vaatchirurg. Charles Beckers, Sr. Business Development Manager MECC Maastricht: ‘De behoefte om elkaar weer live te ontmoeten is bijzonder groot. De ondertekening van deze meerjaren samenwerking met EVC is voor ons de bevestiging dat het vertrouwen in ‘live ontmoeten’ terugkeert binnen de internationale associatiemarkt. Uiteraard zijn wij enorm trots dat een gerenommeerd congres als EVC wederom MECC Maastricht kiest als congreslocatie.’

Noordwijk meldt zich ook weer

Ook Noordwijk staat weer klaar voor mooie mice-events. De badplaats is een campagne gestart om te laten weten dat iedereen in Noordwijk klaar staat: van de koks tot de winkeliers, van de kelners tot de kamermeisjes. Of in hun enthousiasmerende woorden: ‘Er weer even tussenuit, heerlijk verwend worden. Met je voeten in het zand uitkijken over zee terwijl je geniet van elkaar, een heerlijke maaltijd en een goed glas wijn. Slenteren en struinen door de winkelstraten. Ontdekken en erop uit in de natuur die nu op haar mooist is. Weer levensvreugde inademen. Dat is waar Noordwijk voor staat. Je verdient Noordwijk. Een verademing.’

De campagne ‘Je verdient Noordwijk’ is onlangs gelanceerd en zal de komende maanden online en via social media zichtbaar zijn. ‘Aan de hand van de verdere versoepelingen kunnen we stap voor stap meer en meer mogelijkheden tonen om veilig te genieten. In de campagne is ook veel aandacht voor de diverse Noordwijkse ondernemers, die het zo hard nodig hebben.’

De versoepelingen per 5 juni

Branchevereniging CLC-Vecta heeft een nuttig overzicht gepubliceerd wat er per 5 juni weer mag bij beurzen en zakelijke bijeenkomsten, onder voorwaarden uiteraard.

  • In het algemeen geldt dat iedereen 1,5 meter afstand houdt en de beheerder hygiënemaatregelen treft (zoals het beschikbaar stellen van desinfecterende handgel).
  • Een gezondheidscheck is verplicht.
  • De bezoeker wordt gevraagd zich te registreren.
  • Bij verplaatsing in het gebouw is een mondkapje verplicht.

In congrescentra en verhuurde zalen kunnen bijeenkomsten met en zonder doorstroom van personen plaatsvinden. Regels voor bijeenkomsten waar mensen niet blijven zitten maar doorlopen (doorstroomactiviteiten zoals beurzen):

  • Er mag 1 bezoeker per 10 vierkante meter aanwezig zijn. Coronatoegangsbewijzen zijn niet van invloed op het aantal bezoekers dat is toegestaan.
  • De verkeersstromen van het publiek moeten goed gescheiden blijven.

Regels voor bijeenkomsten waar mensen zitten en niet veranderen van plek tijdens hun bezoek (geplaceerde activiteiten):

  • Een vaste zitplek is verplicht.
  • Er mogen maximaal 4 personen aan een tafel zitten. Dit is exclusief kinderen t/m 12 jaar en personen uit hetzelfde huishouden.
  • Bij bijeenkomsten zonder coronatoegangsbewijzen zijn maximaal 50 bezoekers per ruimte toegestaan. Bij zalen met een reguliere capaciteit van meer dan 1.000 personen zijn maximaal 250 bezoekers per ruimte toegestaan. Iedereen moet wel 1,5 meter afstand houden.
  • Bij bijeenkomsten met coronatoegangsbewijzen is 100% van de ‘geplaceerde capaciteit’ op 1,5 meter afstand toegestaan.

Nog niet mogelijk Festivals en bruiloftsfeesten en -diners zijn nog niet mogelijk, verruiming daarvoor is voorzien per 30 juni bij stap 4 van het openingsplan. Training en scholing in relatie tot thuiswerken Het advies blijft om thuis te werken, tenzij dit niet anders kan. Echter samenkomsten voor training en scholing in het kader van de uitoefening van beroep en bedrijf zijn daarop een uitzondering per 5 juni. Voor een overzicht van alle versoepelingen en meer informatie kijk je op de website van de Rijksoverheid.

Deel dit artikel