Eurostar


Een ecologische, economische en comfortabele mijlpaal op het spoor

Door: Tijn Kramer

In alle stilte toch echte spoorgeschiedenis geschreven. Eind oktober reed de directe trein tussen Amsterdam en Londen toch echt. Door alle reisadviezen zonder veel passagiers en nog lang niet in de frequentie zoals het straks moet. Maar historisch blijft het wel en als we weer mogen dan zal de animo enorm zijn. Wat je dan kunt verwachten? MICE Travel reed veel eerder dit jaar al mee op de 'voorvertoning'...

Een historisch moment als op dinsdag 6 februari, stipt om 7u48, de eerste directe treinverbinding per Eurostar vertrekt. In aanwezigheid van Cora Van Nieuwenhuizen, Minister van Infrastructuur en Waterstaat, die in haar nopjes is met het nieuwe ecologisch verantwoorde vervoersmiddel. ‘De rechtstreekse verbinding maakt de treinreis naar Londen (St Pancras) makkelijker en vooral sneller. Controles in Brussel zijn straks niet meer nodig, dat scheelt reizigers al snel een uur reistijd. Zo wordt de trein echt een volwaardig alternatief voor het vliegtuig.’ Mike Cooper, CEO van Eurostar stelt met gevoel voor humor dat het Verenigd Koninkrijk ondanks de Brexit juist dichterbij dan ooit ligt voor Nederlanders. ‘Onze volledig rechtstreekse treinverbinding betekent een belangrijke ontwikkeling voor de hogesnelheidstrein en biedt een comfortabel en milieuvriendelijk alternatief voor de luchtvaartmaatschappijen.’

Milieu, het is al vaker gezegd. Eurostar biedt de meest duurzame keuze voor Europese reizen over korte afstand, met een reis tussen Londen en Amsterdam die 80 procent minder koolstof per passagier uitstoot dan een vergelijkbare vliegtuigreis. Door voor Eurostar te kiezen, ondersteunen reizigers ook actief de herbebossing van Europa: Eurostar plant een boom voor elke treinreis die is opgenomen in de Eurostar-dienstregeling.

Wens Maar bovenal was 26 oktober de stille oltooiing van een oude wens waarvan de klus al half gedaan was. Sinds april 2018 reed de hogesnelheidstrein al zonder overstap en douanestop van Londen naar Nederland. De heenweg echter behoefte nog een overstap op Brussel. Nu niet meer. Vanaf vandaag blijf je lekker op je stoel, kopje koffie, erbij en in vier uur (en 9 minuten) van stadshart maar stadshart.

Ook Heike Luiten, directeur NS International reist mee op de gedenkwaardige spoordag. ‘Deze route betekent heel veel voor ons, Londen stond al jaren op ons wensenlijstje, nu de route aan twee kanten rechtsstreek gaat is dat een fantastische mijlpaal die we bereiken. We zien al dat in de periode van 2018 tot nu toe er ruim 500.000 reizigers gebruik van hebben gemaakt, dat kan alleen maar groeien.’

Maar vooralsnog is er een mooie start. Vindt ook Ankie Broekers-Knol, Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid: ‘Dankzij de internationale samenwerking tussen Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt de treinreis van Amsterdam naar Londen een stuk korter en dus aantrekkelijker voor de reiziger. Tegelijkertijd kunnen we de grenzen goed blijven bewaken. Gemak en veiligheid tegelijk dus.’ Zoals gezegd, dit verslag is van pre-covid tijden maar de start is gemaakt en de argumenten blijven bewaard.

Uiteraard hebben zelf ook eens goed nagedacht over de meerwaarde van de verbinding. De check-in heeft plaats op spoor 15 van Amsterdam CS (let op: geen stop op Schiphol, zoals Thalys!) maar kunnen we vanwege de feestelijkheden niet correct inschatten. Wel het comfort van de trein. We zitten eerste klas, of beter gezegd Business Premier, de meest vrije en luxe van de drie reisklassen. Een luxe stoel, goede wifi en uitstekende service. Op de terugweg checken we snel in en wachten we even in de Business Lounge die een tikje klein en smal is voor de hoeveelheid passagiers, maar verder een welkome extra. Nog even een gin & tonic na gedane zaken en even lekker easy op de weg terug. Deze topklasse doet niet onder voor haar broertjes op ICE of Thalys, het gaat echt om nuanceverschillen. Werken, relaxen, een powernap, het is allemaal mogelijk en de rit gaat op tijd en comfortabel. Het voordeel is duidelijk: hartje stad, met een metro of taxi ben je overal vrij snel. Daarmee haalt de trein veel tijd in op de logischerwijs snellere vliegreis, vanwaar je nog lang en kostbaar verder moet met bus, taxi of trein. De uitzondering is eigenlijk alleen Londen City Airport, zeker ook als je daadwerkelijk in de City moet zijn. Een zakenreis naar Londen is natuurlijk per persoon verschillend en aan de hand van de details kiest je je beste opties en ga je per vliegtuig of per Eurostar. Want dat is het belangrijkste winst! Voor Londen is de trein een echt alternatief geworden voor de vliegreis. (pre-covid geschrevem check te allen tijde de website van eurostar voor de laatste vereisten en maatregelen die ook de trein uiteraard vereist).

Deel dit artikel